نورپردازی در طراحی دکوراسیون اداری

657  تعداد بازدید  |  شنبه 19 شهریور ماه 1401

نورپردازی در طراحی دکوراسیون اداری


نورپردازی در هر فضایی از مراحل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی فضا محسوب می شود. در یک محیط اداری اهمیت نورپردازی به دلیل فعالیت بالای کارکنان و مراجعه کنندگان دو چندان می شود. انتخاب چراغ و لامپ مناسب برای اداره، علاوه بر این که عملکرد کلی مجموعه را بهبود می بخشد، سبب کم شدن هزینه های مربوط به مصرف برق و … نیز می شود. نورپردازی فضاهای اداری، در زیباسازی ادارات نیز کمک کننده می باشد. پیشرفت تجهیزات روشنایی و منابع نورانی، موجبات نورپردازی های خلاقانه و جذاب در محیط های اداری را فراهم آورده است.

 

 

 

استفاده از پنجره برای دریافت نور طبیعی از اصلی ترین منابع تامین نور فضا محسوب می شود. نور طبیعی بسیار مناسب است و هرچه در فضا بیشتر باشد تاثیر بیشتری بر روحیه افراد خواهد گذاشت. نور با شدت مناسب در دفاتر کاری از خستگی و فقدان تمرکز جلوگیری می کند. به طور کلی افزایش روشنایی عملکرد بصری را افزایش می دهد. هرچه فعالیت های بصری پیچیده تر باشند، به نور بیشتری نیاز است.

رنگ نور نیز بسیار مهم است. نور نباید بیش از اندازه گرم و نه بیش از اندازه سرد باشد. بهترین مدل نورپردازی ترکیب رنگ گرم و سرد در کنار یکدیگر است. نورهای گرم همچون لامپ آفتابی باعث ایجاد آرامش در محیط می شوند. در مقابل، نورهای سفید و طبیعی از خواب آلودگی جلوگیری می کنند و تمرکز افراد را بیشتر می کنند. اگر فعالیت مجموعه در راستای کارهای طراحی و گرافیکی است باید تا جای ممکن از نورهایی به رنگ طبیعی و یخی استفاده نمود تا کارکنان تسلط بهتری بر طرح های خود داشته باشند و چشمشان اذیت نشود.

 

 

 

 

از نظر شکل ظاهری امروزه لامپ ها و لوسترها و تجهیزات روشنایی بسیار متنوعی تولید می شود که می تون با توجه به نوع دکوراسیون اداری طراحی شده برای فضا از این منابع نوری بهره گرفت. اگر فضای کار شما یک فضای رسمی و دولتی است بهتر است برای قسمت های خاص فضا از لوسترهای بزرگ کریستالی و سقفی استفاده نمایید و در بخش هایی نیز آباژورهای رومیزی به کار ببرید. برای قسمت های کارمندی می توانید از نورهای سقفی توکار ساده استفاده کنید. و اگر مجموعه شما یک مجموعه نوین و استارتآپی است می توانید لوسترهای مدرن و خاص در فضا به کار ببرید. چراغ های خطی، بهترین المان ها برای ایجاد فضای شیک و گیرا در محیط های اداری می باشند. نورپردازی اصولی، با این چراغ ها، در موفقیت کسب و کار شما، تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

یکی از فاکتورهای مهم در نورپردازی فضای اداری، جهت نوردهی می باشد. به طور معمول، استفاده از نورهای متمرکز و جهت دار، در نورپردازی محیط اداری، توصیه نمی شود، زیرا باعث خستگی چشم کارکنان خواهد شد.بدین منظور، از منابع نوری متفاوت، در فضاهای اداری استفاده می کنند تا ترکیب نور، باعث ایجاد شار یکنواخت در محیط شده و از ایجاد نورهای خیره کننده جلوگیری شود.

 

 

 

به طور کلی ، برای طراحی یک دکوراسیون اداری خلاقانه و کاربردی باید به نورپردازی توجه ویژه نمود و برای کلیه بخش های فضا نور مناسب و تجهیزات نوری با کیفیت در نظر گرفت.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

5 راه ساده برای دلپذیر کردن محیط کاری

بایدها و نبایدهای طراحی داخلی دفاتر کاری

پارتیشن اداری هوشمند

طراحی اتاق کنفرانس

دکوراسیون اداری مناسب اتاق مدیریت

 

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402