طراحی اداری بیوفیلیک

698  تعداد بازدید  |  دوشنبه 7 شهریور ماه 1401

به گفته کارشناسان با صنعتی شدن جوامع و افزایش اختلالات سلامت روان ، نیاز به برقراری ارتباط موثر با طبیعت بیشتر از قبل احساس می شود برای تحقق این امر بهره گیری از طراحی اداری بیوفیلیک میتواند راهگشا باشد در این مقاله به بررسی راهکارهایی برای انعکاس طبیعت در محیط کاری می پردازیم

طراحی دکوراسیون بیوفیلیک چیست و چگونه میتوان آن را در فضای کاری اعمال کرد؟

 

با پیشرفته شدن شهرها ، گسترش تکنولوژی و فاصله گرفتن شهر ها از محیط های طبیعی سازمان بهداشت جهانی پیش بینی میکند که میزان ابتلا به بیماری های مرتبط با استرس مانند اختلالات سلامت روان و بیماری های قلبی روز به روز افزایش خواهد داشت افزایش تعامل با طبیعت و بازیابی انرژی ذهنی راه حل مناسبی برای این موضوع است طراحی بیوفیلیک نیز بر تعامل بیشتر با طبیعت تمرکز دارد

طراحی بیوفیلیک از لحاظ لغوی به معنای انعکاس طبیعت در فضای داخلی است

یک فضای اداری بیوفیلیک بسیار فراتر از استفاده از چند گیاه پراکنده در اطراف یک پنجره باز است. این سبک طراحی در مورد تمرکز بر روی عناصری از دنیای طبیعی است که سلامت و بهره وری انسان را بهبود می بخشند

برای اینکه یک طرح ساختمانی، بیوفیلیک در نظر گرفته شود، ویژگی های خاصی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، اما ما در این مقاله هفت راه برای گنجاندن عناصر بیوفیلیک در محل کار را اورده ایم.

 

1. عناصر بصری

 

 

 

عناصر بصری طبیعت به کاهش استرس و خستگی کمک می کند. در واقع، قرار گرفتن صرف در معرض رنگ سبز نیز تأثیر مثبتی بر عملکرد خلاقانه دارد.

یک روند بسیار محبوب طراحی دفتر مدرن،  استفاده از دیوارهای سبز است این دیوار های پوشیده شده با گیاهان سبز راهی عالی برای القای بیوفیلیا است. به عنوان مثال نصب یک دیوار خزه‌ای در فضای پذیرش دفترکار ، محیطی خنک و دلپذیر را به شما القا می کند.

در حالی که دیوارهای سبز نیاز به نگهداری دارند، راه های ساده تری برای معرفی عناصر بیوفیلیک بصری وجود دارد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید به هر میز پارتیشن اداری اضافه کنید، از سرخس و گیاهان گلدانی استفاده کنید تا قسمتی از آنها را بپوشانید و فضا را ازحالت خشک و اداری خارج کرده و محیطی دلپذیرتر ایجاد کنید. حتی استفاده از آثار هنری که مناظر طبیعی را به تصویر می‌کشند، نسبت به تابلو های انتزاعی یا صحنه‌های شهری، تأثیر آرامش‌بخش‌تری دارند.

 

 

2. عناصر شنیداری

 

 

هر کسی که به اسپا رفته باشد، موسیقی متن آرامش‌بخش امواج و بادهایی را که در پس‌زمینه پخش می شود، شنیده است. صداهای طبیعی علاوه بر کمک به ایجاد فضایی آرام ، روند بازسازی فکری پس از فشارهای کاری مداوم را تا 37 درصد تسریع می‌کنند. صداهای آشنا از طبیعت میتوانند بسیار آرامش بخش باشد.

 

طراحی دفتر کار در عکس بالا برنده جایزه عناصر شنوایی طبیعی است که در آن مسیر ارتباطی در طبقه اول راهرویی از شاخ و برگ های ضخیم را تشکیل می دهد و مجهز به حسگرهای حرکتی است که صدای جیر جیر پرندگان را هنگام عبور از آن به صدا در می آورد. گذر در طبقه دوم دارای تاسیسات آبشاری بر روی دیوارها است که صدای تسکین دهنده یک آبشار را شبیه سازی می کند.

 

3. عناصر بویایی

 

 

احاطه شدن در طبیعت، با استشمام رایحه های دلپذیر همراه است . بوی خاک در باران، علف های تازه بریده شده یا یک دسته گل رز خاطرات قدرتمندی را در مغز انسان ایجاد می‌کنند، استفاده از عطرهای طبیعی در محل کار می‌تواند حس بودن در طبیعت را القا کند. گل های تازه، روغن های گیاهی واسانس های میوه به راحتی می توانند در فضای اداری پخش شوند تا اثرات انرژی بخش و آرام بخش داشته باشند.

 

 

4. حس لامسه

 

پارتیشن-اداری

 

 

حواس لامسه ما نقش مهمی در تجربه ما از لذت بردن از طبیعت و بودن در فضای باز دارد. راه رفتن با پای برهنه در ساحل ، سروتونین و سایر هورمون‌های ایجاد حس خوب را ترشح می‌کند که حس لذت پایدار را ایجاد می‌کنند. اما مطمئناً، محل کار پس از همه‌گیری کرونا باید نیاز به وسایل و امکانات بدون تماس را نیز در نظر بگیرد تا حداکثر ایمنی را برای همه کارکنان تضمین کند. علاوه بر این، سطوح معمولی باید با پوشش های ضد میکروب پوشیده شوند یا قابلیت ضدعفونی با مواد شوینده را داشته باشند.

 

به طور کلی، عناصر طبیعی مانند چوب، بامبو و سنگ، هم در فضاهایی که کارمندان کار می کنند و هم در مناطق استراحت، به تقویت حواس لامسه ما کمک می کند. البته مهم است که نسبت این عناصر به درستی محاسبه شود. اتاقی با نسبت چوب 45 درصد حس راحتی و رفاه را القا می کند. اما نسبت چوب 90 درصد فعالیت مغز را کند می‌کند – که ممکن است در اسپاها و خانه‌ها مناسب باشد، اما برای دفاتر ایده خوبی نیست.

گرد هم آوردن بافت های مختلف نکته کلیدی است. سطوح در طبیعت به ندرت صاف هستند - موج‌ها، خطوط، ناهمواری و نرمی به مواد طبیعی ویژگی منحصر به فرد می‌دهند. دفتر Li & Fung در هنگ کنگ نمونه خوبی از این موضوع است. گلدان های چوبی و دیوارهای چوبی به همراه صندلی های چرم مصنوعی و وسایل روشنایی، گرما و آرامش را به فضا می بخشند.

 

 

5. تنوع حرارتی

 

 

 

در محل کار پس از همه‌گیری کرونا، سیستم‌های تهویه باید بیوفیلیک شوند. جدا از داشتن واحدهای تهویه مطبوع که هوای بیرون را به داخل می آورند و دما را دائماً تنظیم می‌کنند، محل کار پس از همه‌گیری کرونا به سیستم‌هایی نیاز دارد که هوای تازه بیرون را بیشتر از قبل وارد دفتر کند. پنجره های قابل تغییر و دریچه های هوا بر روی ایستگاه های کاری جداگانه برای اطمینان از کیفیت هوا مهم هستند. در شهرهایی که آب و هوا اجازه می‌دهد، می‌توان گوشه‌های فضای باز زیبایی را برای کار و استراحت افراد ایجاد کرد.

 

6. تغییرپذیری نور

 

پارتیشن

 

 

شرایط نور طبیعی به دلیل پوشش ابر و زمان روز همیشه در نوسان هستند. ریتم شبانه روزی طبیعی بدن ما پیوندهای محکمی با این نور در حال تغییر دارد. قرار گرفتن مداوم در معرض نور مصنوعی این ریتم را مختل می کند و باعث خستگی، کسالت و بی خوابی در شب می شود.

 

دفتر کوکاکولا در سنگاپور یک شربت خانه با پنجره های دیوار به دیوار دارد که کارمندان را قادر می سازد در زیر نور طبیعی خورشید غذا بخورند و صحبت کنند. بنابراین، این منطقه استراحت مردم را شاداب می کند. نورپردازی برجسته، سوئیچ های دیمر و پانل های سقفی راه های عالی برای پویایی روشنایی هستند.

 

7. وجود آب

 

 

 

وجود آب به سیالیت از نظر بینایی، و بهبود الگوهای نور در یک فضا می افزاید. این یک اثر تسکین دهنده بر روی افراد است و حتی نشان داده شده است که خلق و خو را بهبود می بخشد و عزت نفس را افزایش می دهد. آکواریوم ها، فواره ها و حتی آثار هنری که آب را به تصویر می کشند می توانند حس آرامش طبیعی را ایجاد کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

چگونه یک فضای کاری مینیمال بسازیم

طراحی دفتر کار به سبک کلاسیک

نحوه استفاده از پارتیشن اداری برای ایجاد یک دفتر خانگی

نحوه استفاده از پارتیشن اداری برای آرام نگه داشتن محیط کار

کاربرد پارتیشن در غرفه های نمایشگاهی

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402