چیدمان فضاها در طراحی دکوراسیون اداری

632  تعداد بازدید  |  دوشنبه 14 شهریور ماه 1401

چیدمان فضاها در طراحی دکوراسیون اداری

 

نحوه چیدمان فضاهای مختلف در یک محیط اداری و کاری اهمیت بسیاری دارد. نوع این چیدمان تعیین کننده نحوه ارتباط بخش های مختلف یک سازمان و مسیرهای تردد مراجعه کنندگان است. رعایت سلسله مراتب در هنگام طراحی فضاها در نتیجه کار تاثیر به سزایی خواهد داشت. باید در ابتدا اهداف هر قسمت از سازمان و نوع فعالیت کارکنان مشخص باشد تا با توجه به این موارد بتوان بهترین تصمیم را برای طراحی دکوراسیون گرفت. تعاملات کارمندان با یکدیگر و با کارفرما و همچنین دسترسی‌های آنها به بخش‌های مختلف دفتر کار مواردی است که هنگام انتخاب نوع چیدمان دفتر کار باید در نظر داشته باشید.

 

 پارتیشن اداری

 

 

اولین نوع از طراحی داخلی فضای کار مدل سنتی و معمول آن است. بدین صورت که فضاها به اتاق هایی مختلف تقسیم شده و هر یک از اتاق ها مربوط به یک بخش است. هر قسمت با دیوار و درب از یکدیگر جدا شده و تقسیم بندی ها به صورت منظم و متقارن در سالن و راهروها انجام می گیرد. این نوع از چیدمان به مروز زمان خسته کننده خواهد بود و امروزه با توجه به تغییرات دنیای معماری، چندان دلنشین نیستند. با این حال ممکن است با توجه به اقتضای نوع فعالیت سازمان، این نوع چیدمان انتخاب شود.

 

پارتیشن اداری مدرن

 

 

نوع دیگری از طراحی دکوراسیون داخلی به صورت اتاقک هایی است که با پارتیشن اداری ام دی اف از یکدیگر جدا شده اند. این نوع از چیدمان نسبت به نوع سنتی کمی متفاوت است و از دیوارهای صلب و کاملا پوشیده خبری نیست.  این سبک چیدمان و دکوراسیون داخلی اداری از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است و همچنین به استفاده‌ی بهینه از فضا کمک می‌کند. معمولاً این نوع چیدمان و طراحی داخلی اداری در ترکیب با اتاق‌های کنفرانس بسته و دفاتر خصوصی برای مدیریت به کار می‌رود.

 

پارتیشن اداری

 

 

مدل بعدی برای طراحی داخلی فضای کار به صورت پلان باز است که امروزه در بسیاری از مجموعه ها اجرا می شود. در این سبک کارکنان در ارتباط بیشتر و مستقیم تر با یکدیگر هستند. در این مدل دیوار و یا پارتیشن اداری وجود ندارد و به جای آن فضاهای کاری به وسیله‌ی مبلمان از هم جدا شده و تعیین می‌شوند. ممکن است میزها در کنار هم قرار بگیرند تا یک مجموعه تشکیل شود یا اینکه از میزهای کاری چند نفره مانند نیمکت استفاده شود. میزها و صندلی‌های سالنی برای برگزاری جلسات غیر رسمی و اجتماعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزایای این روش چیدمان در طراحی داخلی فضای اداری می‌توان به انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. به این شکل می‌توان فضاهای چند منظوره‌ای ایجاد کرد که به آسانی توسعه پیدا کرده، ساخته و برچیده می‌شوند.

 

پارتیشن اداری مدرن 

 

 

شاید بتوان گفت بهترین مدل دکوراسیون داخلی دفتر کار به صورت تلفیقی است. بدین معنا که تمامی سبک های گفته را با یکدیگر ترکیب کرد تا از ویژگی های هر یک ، متناسب با فعالیت مجموعه بهره برد. برای مثال ممکن است برای اتاق مدیریت به سراغ دیوار و پارتیشن اداری برویم که حریم خصوصی بیشتری دارند و برای اتاق کنفرانس پارتیشن اداری شیشه ای را انتخاب کنیم تا هم حریم اتاق حفظ شود و هم سیالیت و شفافیت در فضا وجود داشته باشد. در نهایت باید با توجه به فضای موجود، فعالیت سازمان، اهداف مجموعه و سیلقه کارفرما یکی از انواع مختلف چیدمان را انتخاب نماییم.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

تقسیم بندی دفتر کار

بایدها و نبایدها طراحی داخلی دفتر

طراحی داخلی دفتر کار به صورت باز

طراحی اداری دینامیک

نحوه انتخاب پارتیشن اداری مناسب

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402