نورپردازی یکی از عوامل مهم در دکوراسیون داخلی است

1198  تعداد بازدید  |  سه شنبه 23 شهریور ماه 1400

راه کارهایی برای نورپردازی بهتر خانه نورپردازی یکی از عوامل مهم در دکوراسیون داخلی است. با نورپردازی مناسب می توان تفاوت منحصر بفردی در چیدمان فضا ایجاد کرد. نور علاوه بر تاثیر بصری، بر درک فضا و احساسات انسان نیز تاثیر مستقیم دارد. هر چه فضا پر نورتر باشد ( به خصوص نور طبیعی )ا فراد احساس خوشایندتری خواهند داشت. نورها به طور کلی به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند:

نور طبیعی : 

اولین و شاید مهمترین نوع نور، نور طبیعی است که از خورشید به محیط می رسد. و البته کنترل آن در فضا هم قدری سخت است که برای این کار از انواع پرده و سایه بان متناسب با فضا استفاده می شود. این نور تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند ساعت روز و فصل متغیر است. نوری که از سمت جنوب به جداره ساختمان می رسد نور بهتری است و به همین دلیل فضاهای اصلی مانند اتاق خواب، نشیمن ، پذیرایی و ... در جداره جنوبی ساختمان قرار می گیرند.

 


نور مصنوعی : 

این نوع نورپردازی برای جلوه بخشیدن به دکوراسیون داخلی و جبران کمبود نور در بخش هایی از فضاست. نور مصنوعی که در فضای داخلی استفاده می شود چند نوع است. امروزه تنوع بسیاری در تجهیزات نورپردازی وجود دارد که دامنه انتخاب وسیعی را در اختیار مشتریان قرار میدهد. در ادامه برخی از انواع نورهای مصنوعی و کارکرد آن ها را توضیح خواهیم داد.

 


1 -نور عمومی: 

این نور یک نوع نور کلی است که هدف آن بیشتر از آنکه برای زیبایی باشد روشنایی بخشیدن به فضاست. این نور  معمولا در مرکز فضا قرار می گیرد تا قسمت بیشتری را در بر بگیرد. لوسترهای سقفی کالسیک یا مدرن که در فضای نشیمن ، پذیرایی یا ورودی قرار می گیرند از این نوع نور هستند.

 


2 -نور آمبیانس: 

این نور مشابه نور عمومی است و در واقع مکمل نور محیط است. نور آمبیانس غیرمستقیم تر از نور عمومی است بنابراین بسیار نرم و ملایم است و سایه های تند و تیز ایجاد نمی کند.

 


3 -نور موضعی برای انجام کار: 

این نوع نور در کنار نور عمومی یا آمبیانس موجود در محیط به هنگام انجام کار بخصوصی مانند خواندن ، نوشتن ، آشپزی و یا انجام هر کاری که به تمرکز خاصی نیاز دارد استفاده می شود. برای این نورپردازی از آباژورهای رومیزی، چراغ مطالعه و تجهیزات نوری که نورهای موضعی دارند استفاده می شود.

 


4 -نور تاکیدی: 

نورهای تاکیدی بخشی از فضا یا اجسامی را که تاکید خاصی بر آن داریم روشن می سازند. برای مثال تاکید بر تابلوها روی دیوار ، مجسمه ها و یا هرگونه اجسام خاص که در محیط قرار دارند. این نورها بیشترین استفاده را در نمایشگاه ها و گالری ها دارند و در واقع نور اصلی در این فضاها محسوب می شوند. اگر شما هم بخشی از خانه خود را به شیوه خاصی چیدمان کرده اید و می خواهید بیشتر از بخش های دیگر خانه به چشم بیاید از این نوع نورپردازی استفاده کنید.

 


نورپردازی فضاها مختلف منزل: 

نشیمن: 

از آن جایی که افراد زمان بیشتری را در این قسمت از خانه سپری می کنند، نورپردازی این فضا نیاز به توجه خاصی دارد. بهتر است از دیمر ( کنترل کننده مقدار نور ) استفاده شود تا متناسب با فضا مقدار نور را کم و زیاد کرد . همچنین در کنار نور سقفی )لوسترهای کالسیک یا مدرن ( که نور اصلی فضاست، از آباژور های پایه بلند و یا رومیزی نیز استفاده کرد، البته بهره گیری از نور طبیعی را فراموش نکنید.

 


پذیرایی : 

پذیرایی خانه، قسمتی است که افراد لحظات خوشی را آن جا در کنار هم سپری می کنند چرا که همگی برای صرف غذا دور هم جمع می شوند و بخش اعظمی از مهمانی ها نیز در پذیرایی برگزار می شود. برای دلنشین تر کردن فضا از نورهای سقفی مثل لوسترهای کریستالی بزرگ و یا لوستر های مدرن استفاده کنید و با دیمر ( کنترل کننده مقدار نور ) متناسب با حس و حال فضا نور را کم و زیاد کنید. البته گاهی استفاه از شمع روی میز می تواند فضای شما را شاعرانه تر کند.

 


آشپزخانه : 

بهره گیری از نور طبیعی در آشپزخانه بسیار مهم است چرا که زمان نسبتا زیادی از افراد خانه ممکن است در آشپزخانه سپری شود. بخصوص که امروزه در طراحی های مدرن داخلی از آشپزخانه فقط برای پخت و پز استفاده نمی شود و ممکن است برخی از دورهمی های عصرانه و یا صبحانه در آشپزخانه اتفاق بیوفتد . بنابراین نورپردای این محیط هم به توجه نیاز دارد. در کنار نور طبیعی می توان از نور موضعی نیز استفاده کرد که تمرکز آن بر صفحه کار شماست. برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون آشپزخانه می توان در قسمتهای زیرین کابینت ها از نور خطی نیز استفاده کرد.

 


اتاق خواب : 

نورپردازی ملایم بهترین نور برای اتاق خواب است چرا که باید حس آرامش را در فضا القا کند تا افراد بتوانند در آخر روز به بهترین شکل در اتاقشان استراحت کنند. نورهای دیواری موضعی ، چراغ های پاتختی یا آباژورهای پایه بلند از گزینه های مناسب برای این نوع نورپردازی هستند

 

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402