کدام سبک از پارتیشن اداری برای کارکنان سالم تر است؟

737  تعداد بازدید  |  پنجشنبه 1 دی ماه 1401

تقسیم بندی فضاهای اداری اغلب با چالش های مختلفی همراه است اما مهم ترین موضوع در ایجاد فضایی کارآمد استفاده از انواع پارتیشن اداری در جهت حفظ سلامت کارکنان و افزایش بهره وری آن هاست در این مقاله بهترین تقسیم بندی فضای کاری در جهت بهبود سلامت کارکنان را معرفی خواهیم کرد

کدام سبک از پارتیشن اداری برای کارکنان سالم تر است؟

 

تحقیقاتی که به صورت آنلاین در یکی از سایت های معتبر پزشکی منتشر شده نشان می‌دهد که طراحی پلان باز، بدون پارتیشن بین میزها (پیکربندی «نیمکت باز»)، ممکن است سالم‌تر از سایر انواع چیدمان ایستگاه‌های کاری برای کارکنان اداری باشد

بررسی ها نشان داده اند فضاهای کاری پلان باز به نسبت به حضور در انواع پارتیشن اداری خصوصی موجب کاهش استرس و فعالیت بدنی بیشتر می شوند

  

به گفته محققان، بر کسی پوشیده نیست که کارکنان اداری نسبت به انواع دیگر کارمندان بی تحرک تر هستند و این عدم تحرک فیزیکی را در خانه جبران نمی کنند. تنها در ایالات متحده، سالانه 225 میلیارد دلار هزینه های ناشی از بیماری های مرتبط با محیط کار برای اقتصاد هزینه دارد

 

اکثر مطالعاتی که در گذشته در ارتباط با بررسی تأثیر محیط کار بر سلامت کارکنان انجام شده، بر پاسخ‌های نظرسنجی متمرکز شده‌اند و هیچ‌یک به چگونگی تأثیر نوع ایستگاه کاری بر فعالیت فیزیکی و معیارهای عینی استرس توجه نکرده‌اند

 

بنابراین محققان 231 کارمند دولت ایالات متحده را از چهار سایت مختلف استخدام کردند که در سه نوع مختلف محیط اداری کار می کردند: فضای کاری پلان باز بدون پارتیشن اداری بین میزها یا پارتیشن بسیار کم. اطاقک هایی با پارتیشن بلند که فرد هنگام نشستن دیده نمی شود. و دفاتر با پارتیشن کاملا خصوصی

 

برای بررسی فعالیت شرکت کنندگان از حسگرهای قلب و مانیتورهای فعالیت بدنی استفاده شد که شدت حرکت هر نوع فعالیتی را به مدت سه روز و دو شب متوالی ثبت کرد. و آنها در طول ساعات کاری هر ساعت در گوشی های هوشمند خود به سوالات پاسخ می دادند تا حال و هوای فعلی آنهاسنجیده شود. پس از اتمام دوره کاری نیز، یک نظرسنجی را برای ارزیابی سطح کلی استرس خود پر کردند.

 

تجزیه و تحلیل تمام داده ها نشان داد که کارمندان در دفاتر پلان باز نسبت به کارمندان در کابین های پارتیشن اداری (20٪ بیشتر) یا در دفاتر خصوصی (32٪ بیشتر) فعالیت بدنی بیشتری داشتند.

 

سطح استرس در میان کارکنان مسن‌تر و باسابقه تر به طور قابل‌توجهی بالاتر بود، در حالی که سطح فعالیت در بین زنان کمتر از مردان بود. سطوح بالاتر استرس در فضای کاری به طور قابل توجهی با سطوح بالاتر استرس خارج از دفتر مرتبط بود.

 

اما افرادی که فعالیت بدنی بیشتری داشتند نسبت به افرادی که فعالیت کمتری داشتند، سطح استرس کمتری (14 درصد) را در خارج از دفتر تجربه کردند.

 

در ارتباط با قطعیت نتایج این تحقیقات باید ذکر کرد که این یک مطالعه بر مبنای بررسی محیط کاری فردی هر یک از کارکنان است و ممکن است  ویژگی‌های دیگری در محل کار وجود داشته باشد که بر فعالیت بدنی تأثیر می‌گذارد، از جمله الگوهای گردش خون، در دسترس بودن فضای جلسات غیررسمی و دسترسی به راه پله‌ها.

 

با این حال این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد فضای کاری پلان باز "ممکن است یک عامل مثبت ناشناخته در ارتقاء سطح فعالیت بدنی در محل کار باشد."

 

 

 

به این ترتیب با توجه به اهمیت فعالیت بدنی برای سلامت کارکنان، این واقعیت که نوع ایستگاه کاری ممکن است بر میزان جابجایی افراد در محل کار تأثیر بگذارد، نباید در حوزه سلامت نادیده گرفته شود.

 

کارمندان اداری اغلب تمایل دارند در نظر سنجی ها به دفاتر یا اتاقک های خصوصی به علت حفظ حریم شخصی بیشتر امتیاز بیشتری دهند، اما به گفته آنها، فضای کاری پلان باز ممکن است مزایای دیگری از جمله مکالمات بداهه تر، ارتباطات بهتر و افزایش آگاهی همکاران از اتفاقات جاری داشته باشد.

 

محققان در پایان می‌گویند: «نتایج این مطالعه گام مهمی در جهت ایجاد بهترین شیوه‌ها و دستورالعمل‌ها برای طراحی و تقسیم بندی فضای دفتر است».

 

بیشتر بخوانید:

 

انواع پارتیشن اداری متحرک

نحوه استفاده از پارتیشن اداری برای ایجاد یک دفتر خانگی

یک پارتیشن اداری خوب شامل چه ویژگی هایی است؟

مقایسه پارتیشن اداری تک جداره و دو جداره

چرا اجرای پارتیشن اداری بخش مهمی از طراحی داخلی فضاهای کاری است؟

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402