نقش نور در دکوراسیون اداری

853  تعداد بازدید  |  یکشنبه 6 شهریور ماه 1401

نقش نور در دکوراسیون اداری

 

نورپردازی در هر محیطی از عوامل مهم و تاثیرگذار در طراحی هر چه بهتر دکوراسیون داخلی فضاست.  یک فضای اداری با توجه به ساعات بسیاری که افراد در آن مشغول به کار هستند و رفت و آمد زیادی در فضا وجود دارد نیازمند یک نورپردازی خوب و کارآمد است. برای طراحی نورها در دکوراسیون اداری باید با توجه به نوع فعالیت سازمان و تقسیم بندی فضا اقدام به نورپردازی نمود.

نور تاثیر مستقیم در روحیه افراد دارد. هر چه نور فضا کمتر باشد، افراد به مرور زمان خسته خواهند شد و بازدهی کاری آن ها نیز پایین می آید. برعکس اگر نور بسیار زیاد باشد باعث می‌شود که بعد از ورود چشمان خود را ببندند تا بلکه بعد از باز کردن آنها نور چشمان‌شان را اذیت نکند. بنابراین نور خوب در خلق و خوی ما تاثیر زیادی دارد. نورپردازی خوب باعث می‌شود که کارمندان حس خوب و انرژی را از محل کار خود دریافت کنند. همین امر باعث می‌شود که کارشان نیز بازدهی بهتری را داشته باشد.نورپردازی انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز هر بخش از فضا باید نور مناسب را انتخاب نمود.

 

 

 

اولین نوری که در فضا مهم است ، نور طبیعی است. هر چه نور طبیعی در فضا بیشتر باشد احتیاج کمتری به استفاده ازنورهای مصنوعی خواهد بود و همچنین نور طبیعی برای چشم ها نیز مناسب تر هستند و حس بهتری در افراد ایجاد می کنند. بنابراین اگر بتوان پنجره های بیشتری در فضا تعبیه کرد، فضا نورگیرتر خواهد بود.

 

نورپردای عمومی

 

نور عمومی یکی از مهم ترین انوع نورپردازی است. نوری ملایم که تمام فضا را پوشش می دهد و برای عملکردهای عمومی فرد مانند حرکت کردن ایمن در فضاست. نورپردازی عمومی باید در همه جا یکسان بتابد و روشنایی مناسبی برای فضا تامین کند. منابع روشنایی عمومی چراغ های توکار، چراغ های سقفی یا ردیفی هستند.

 

نورپردازی موضعی


این نوع نورپردازی برای قسمت هایی مناسب است که یک قسمت به خصوص نیاز به روشنایی دارد. برای مثال فعالیت هایی مانند نوشتن، خواندن، کار با کامپیوتر و از این قبیل فعالیت ها به این نور احتیاج دارد. این نورپردازی از منابعی مانند آباژور رومیزی، چراغ های بازویی قابل تنظیم و لوستر های ویژه تامین می شود.

 

نورپردازی تاکیدی


نورهای تاکیدی نورهای بسیار متمرکزی هستند که هدف‌شان هدایت دید به سمت نقاط کانونی است.همان‌طور که از نامشان پیداست برای تاکید بر روی عنصری خاص و یا مکانی خاص استفاده می‌شوند.نورهای بالای نشانه‌ها و عناوین و یا نورهای موجود در گالری‌ها از این گونه‌اند.

 

 

 

 

برای طراحی نورهای یک فضای اداری و کاری بهتر است که تمامی این نورها را با یکدیگر ترکیب کرد تا تنوع نورپردازی باعث بهتر شدن نتیجه شود. همچنین داشتن انواع نور در فضا به تناسب نیاز هر فضا تعیین می شود که این موضوع، نورپردازی را بهینه می سازد. استفاده از نورهای خطی و یا لوسترهای سقفی به عنوان نور عمومی می تواند تامین کننده خوبی باشد.

برای فضاهایی مانند راهرو ها می توان تنها از نور عمومی استفاده نمود و برای قسمت های مهم تر مانند دفاتر کار علاوه بر نور عمومی از نورهای تاکیدی نیز استفاده نمود. برای اتاق های رسمی تر مانند اتاق مدیریت، می توان نورهای تزئینی را نیز به تمام این نورها اضافه نمود تا نورپردازی این قسمت ها خاص تر شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

پارتیشن اداری چیست؟

مزایا و معایب دفتر کار با پلان باز

مزایای پارتیشن اداری کف تا سقف

 مزایای استفاده از پارتیشن اداری در محیط های کاری

پارتیشن اداری هوشمند

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402