مقایسه دفاتر پلان باز و پلان بسته

944  تعداد بازدید  |  شنبه 11 تیر ماه 1401

دفاتر پلان بسته از گذشته اولین انتخاب برای فضاسازی اداری بوده اند اما در عصر جدید و با شکل گیری استارتاپ ها کارفرمایان به دفاتر پلان باز روی آورده اند اولین لازمه یک دفتر پلان باز اصولی نصب پارتیشن اداری است در این مقاله به مقایسه دفاتر پلان باز و پلان بسته میپردازیم

مقایسه دفاتر پلان باز و پلان بسته

 

از فرهنگ کاری گرفته تا ارزش اصلی سازمان شما، طراحی دفتر نشان دهنده مفاهیم مهم است. به این معنا که هر طراحی فضای اداری تاثیرات متفاوتی بر فضای کاری و کارمندانی که در آن فضای کاری کار می کنند دارد. بسیاری از سازمان ها دارای یک محیط اداری باز هستند در حالی که سایر سازمان ها دارای یک محیط بسته هستند. این دو نوع طراحی فضای اداری بیشتر از بقیه رایج هستند. همانطور که گفته شد، در اینجا مزایا و معایب طراحی دفتر باز در مقابل بسته وجود دارد.

 

طراحی دفتر باز در مقابل بسته

تفاوت اصلی بین طراحی دفتر باز و بسته در چیدمان آنها ریشه دارد. طراحی دفتر باز دارای پارتیشن اداری است، در حالی که در طراحی دفتر بسته، طرح به اتاق های متعدد تقسیم می شود یا دارای پارتیشن اداری بسته است.

 

مزایای طراحی دفتر باز

 

ساخت تیم

بزرگترین مزیت طراحی دفتر باز این است که به جای دیوار ، پارتیشن اداری در آن نصب می شود، و افراد این فرصت را دارند که به عنوان یک تیم کار کنند. این طراحی فضای اداری برقراری ارتباط میان افراد را آسان می کند. این به نوبه خود پیوند و همدلی تیم را بیشتر تقویت می کند.

 

صرفه جویی در هزینه

از آنجایی که در فضای پلان باز  به جای نصب دیوار از پارتیشن اداری استفاده می شود، هزینه تنظیم یک دفتر پلان باز به طور قابل توجهی کمتر از یک دفتر پلان بسته است. معمولاً در یک محیط اداری پلان باز، صندلی ها و میزها به صورت منظم در یک ردیف قرار می گیرند و فضا را تفکیک میکنند همچنین با نصب پارتیشن اداری تا حدودی فضای شخصی برای هر فرد فراهم می شود

 

 

آسان تر برای نظارت بر تیم

در یک دفتر باز، همه از کار یکدیگر آگاه هستند. به دلیل این شفافیت، همه به راحتی می توانند بفهمند که آیا کسی به کمک نیاز دارد یا خیر. و نظارت صحیح بر تیم را برای رهبران تیم آسان تر می کند.

 

نور طبیعی

به جز دیوارهای اطراف دفتر، هیچ دیوار دیگری در داخل یک محیط اداری پلان باز وجود ندارد. به همین دلیل است که یک طراحی پلان باز نور کافی را فراهم میکند اگر نیاز به تفکیک برخی فضاها در این سبک طراحی داشته باشید اصلا نگران دریافت نور نباشید با نصب انواع پارتیشن اداری شیشه ای میتوانید فضارا تفکیک کرده و در عین حال نور را هم حفظ کنید

 

معایب طراحی دفتر باز

 

یکی از معایب یک محیط اداری باز این است که ممکن است گاهی اوقات پر سر و صدا باشد. از آنجایی که هیچ دیواری وجود ندارد، حتی یک صدای کوچک می تواند آلودی صوتی زیادی ایجاد کند.

برای رفع این موضوع انواع پارتیشن اداری آکوستیک ساخته شده اند که به علت متریال به کار رفته در ان عایق صدا هستند هستند و فضاهای کاری خاص را به محیطی ارام تبدیل میکنند

 

ارتباط ممکن است مختل شود

در یک فضای باز، هر جلسه یا کار تیمی می تواند به راحتی توسط تیم دیگری قطع شود. از آنجایی که پارتیشن اداری وجود ندارد، هر کسی می تواند مداخله کند و وقفه های ناخواسته ای ایجاد کند که می تواند جریان بهره وری را مختل کند.

 

فقدان حریم خصوصی

در یک محیط اداری باز، حفظ حریم خصوصی به اندازه شفافیت مهم نیست. بنابراین کارمندان هیچ فضای اختصاصی برای کار فردی ندارند. افرادی که حریم خصوصی را بر همه چیز ترجیح می دهند و دوست دارند در خلوت کار کنند، نمی توانند روی کار خود تمرکز کنند.

 

 

مزایای یک دفتر بسته

با صحبت در مورد مزایا و معایب طراحی دفتر باز و بسته، مزایای زیادی از طراحی دفتر بسته وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت.

 

سر و صدای کمتر

یکی از جنبه های مثبت یک محیط اداری بسته این است که حریم خصوصی بیشتر و محیطی آرام را برای کارگران فراهم می کند تا در کارهای متمرکز با حواس پرتی کمتر شرکت کنند.

 

سازماندهی

 

یک محیط اداری بسته سازماندهی بیشتری نسبت به محیط پلان باز دارد کمتر احتمال دارد افراد حرف شخصی را قطع کنند. به این ترتیب دارند تعداد مزاحمت‌ها و وقفه‌هایی را که کارگران در یک روز با آن‌ها مواجه می‌شوند کاهش می یابد.

 

معایب یک دفتر بسته

 

حریم خصوصی بیشتر به معنای تعامل کمتر است. و اگر تیم ها به طور استراتژیک کنار هم قرار نگیرند، ترتیبات اداری بسته می تواند منجر به انزوای شود. همچنین، از آنجایی که فرصت کمتری برای پیوند تیمی وجود دارد، می تواند بر بهره وری تأثیر بگذارد و شکاف های ارتباطی مختلفی ایجاد کند.

 

 

تعمیر و نگهداری و ساخت و ساز می تواند گران باشد

از آنجایی که یک محیط اداری بسته به سفارشی سازی ها، پارتیشن اداری خاص یا دیوارهای بیشتری نیاز دارد، هزینه ساخت یک محیط اداری بسته معمولا بیشتر از یک محیط اداری باز است.

 

وقتی صحبت از طراحی دفتر باز در مقابل بسته به میان می‌آید، انتخاب بهترین چیدمان دفتر واقعاً به نوع کاری که سازمان شما انجام می‌دهد و بهترین عملکرد تیم‌ها و کارمندان شما بستگی دارد. یکی از راه‌های تعیین اینکه کدام فضای اداری برای سازمان شما بهتر است، پرسیدن سؤالاتی است مانند اینکه من و تیم من چگونه مؤثرتر کار می‌کنیم؟ یا آیا تیم من به فضایی نیاز دارد که در آن صحبت کردن با مردم آسان باشد؟ امیدواریم این به شما در انتخاب گزینه مناسب برای دفتر خود کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

مزایا و معایب دفتر کار با پلان باز

ارزان ترین نوع پارتیشن اداری کدام است؟

یک پارتیشن اداری خوب شامل چه ویژگی هایی است؟

آیا میتوان دریک طراحی دفتر باز حریم خصوصی ارائه داد؟

چگونه یک فضای اداری را به بهترین شیوه پارتیشن بندی کنیم؟

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402