طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک

1920  تعداد بازدید  |  یکشنبه 5 دی ماه 1400

طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک

محیط های درمانی به طور معمول فضاهای خوشایندی در ذهن افراد نیستند و عموم مردم حس خوبی از حضور در این فضاها ندارند. طراحی داخلی کلینیک تاثیر بسزایی در حس دریافتی افراد از فضای درمانی دارد و نقش مهمی در آرامش افراد به هنگام حضور در کلینیک ایفا می کند. بنابراین اگر قرار است طراحی دکوراسیون داخلی یک کلینیک را به عهده بگیرید بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید.  کلینیک شما جایی است برای مراقبت از مراجعه کنندگان بنابراین جزئیات در طراحی بسیار مهم است.

 

 

1- هویت کلینیک

هویت بخشیدن به کلینیک به این معنی است که با استفاده از دکوراسیون داخلی نوع و هدف کلینیک را مشخص می کنید. شما باید قادر باشید با نوع دکوراسیون طراحی شده، نوع خدماتی که در کلینیک ارائه می شود را نشان دهید. برای مثال طراحی کلینیک اطفال بسیار متفاوت تر از طراحی کلینیک ارتوپدی خواهد بود. کلینیک اطفال می تواند پر نور، با رنگ های گرم و متنوع باشد و در قسمت هایی نیز از وسایل بازی استفاده شود. در حالی که در یک کلینیک ارتوپدی تمرکز طراحی بر دسترسی راحت مراجعین است و در یک کلینیک روان درمانی اصل هدف ایجاد حس خوشایند و آرامش در مراجعه کنندگان است.

 

 

2- ورودی مهم است

ورودی در هر ساختمان مهم است. چه بسا در کلینیک شاید مهم تر هم باشد. در بدو ورود بیماران نوع خوشامدگویی و چیدمان بخش پذیرش و دعوت کنندگی قسمت ورودی مهم است. همچنین این قسمت باید فضای کافی برای پذیرش بیماران و جلوگیری از ازدحام در قسمت ورودی را داشته باشد. این را هم در نظر بگیرید که بیماران به طور معمول با خود یک همراه دارند. بنابراین فضای لازم را برای این تعداد مراجعه کننده در نظر بگیرید. 

 

 

3- پذیرش

محیط پذیرش یکی از مهم ترین قسمت ها در کلینیک است. برای افراد عموما انتظار حس ناخوشاندی دارد و ممکن است باعث بوجود آمدن حس اضطراب و خستگی بیشتر در افراد شود. بنابراین مهم است محیط به گونه ای طراحی شود که اضطراب را در افراد کاهش دهد. همچنین پذیرش باید حس حمایت و مراقبت را به بیماران القا کند. مبلمانی که برای این قسمت انتخاب می کنید باید راحت ، مستحکم و زیبا باشد.

 

 

4- فضای کافی برای تجهیزات

تجهیزات در کلینیک حرف اول را می زند. برای تجهیزات یک فضای مناسب و کافی اختصاص دهید. این قسمت باید فضای کافی برای رفت و آمد پرسنل را داشته باشد و دسترسی به تجهیزات نیز راحت باشد.

 

 

5- نورپردازی مناسب

نورپردازی در دکوراسیون داخلی فارق از کاربری فضا بسیار مهم است. فضای کلینیک باید نور کافی داشته باشد. چرا که نور مناسب بر کار پرسنل و پزشکان تاثیر مستقیم دارد. همچنین سعی کنید نورپردازی کلینیک ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی باشد و نور ها را ترکیبی از زرد و سفید با تناسب درست انتخاب کنید تا محیط را تلطیف کند.

 

 

6- رنگ در طراحی

رنگ هایی که به صورت معمول در دکوراسیون داخلی کلینیک به کار می روند سفید، بژ، کرم و تناژ روشن است. اما می توانید از رنگ های پاستلی نیز در طراحی استفاده کنید.حتی در خیلی از موارد برای انرژی بخشیدن به فضا به سراغ رنگ های گرم و پر انرژی بروید. این رنگ آمیزی را می توانید در مبلمان نیز به کار ببرید.

 

 

7-کفسازی را نادیده نگیرید

کفپوش مراکز درمانی به لحاظ اینکه محیط باید استریلیزه باشد بسیار مهم است. کفپوش ها باید قابلیت ضد عفونی و تمیز شدن را به راحتی داشته باشند. همچنین نباید لغزنده باشند تا افراد به هنگام تردد دچار مشکل نشوند.


پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402
پارتیشن اداری ایتالیایی

پارتیشن اداری ایتالیایی

دوشنبه 15 آبان ماه 1402