نورپردازی رستوران

1499  تعداد بازدید  |  شنبه 6 آذر ماه 1400

نورپردازی رستوران

طراحی یک رستوران و دکوراسیون داخلی آن ، امروزه از مباحث مهم در زمینه دکوراسیون داخلی و معماری است. برای نورپردازی مناسب و چشم گیر ابتدا باید نوع رستوان و جو حاکم بر آن را مشخص کرد. آیا می خواهید رستورانی با تم خانوادگی داشته باشید؟ یا حال و هوای جوان پسندانه تری را ترجیح می دهید؟ نورپردازی درست می تواند تاثیر مستقیم بر نظر مشتریان و احساس آن ها نسبت به رستوران شما داشته باشد. در کنار کیفیت خوب غذا، محیط نیز از عوامل مهم در تصمیم مخاطبان مبنی بر خوب بودن رستوران شماست.هرچه مشتریان شما احساس بهتری درباره دکوراسیون داخلی رستوران شما داشته باشند، امکان بازگشت آنها و مراجعه دوباره بیشتر است.نورپردازی به طور کلی به چند دسته تبدیل می شود:

 


نور محیطی

این نور متداول ترین نوع نورپردازی است که روشنایی کلی به محیط می بخشد. این نوع نور بیشتر از طریق پنجره ها و یا نورهای ثابت سقفی تامین می شود و همچنین می تواند جایگزین نور طبیعی باشد. این نور به دکوراسیون داخلی عمق می دهد و محیط را گرما می بخشد. در عین حال نور چندان زیادی ندارد که چشم را اذیت کند و یا موجب خیرگی چشم ها بشود. این نوع از نورپردازی بسیار مناسب رستوران و کافه است چرا که بسیار ساده طراحی می شود و با هر گونه منبع نوری ثابت قابل اجراست.

 

نور تاکیدی 

این نوع از نور متمرکز است و تاکید خاصی بر قسمتی از دکوراسیون و محیط داخل دارد. اگر می خواهید قسمتی از محیط را بیشتر در معرض دید قرار دهید و یا بر آیتم خاصی تاکید دارید از این نوع نور استفاده کنید.

 

نور هدفمند

این نور در کنار نور محیطی طراحی می شود و معمولا میزهای سالن یا میز آشپزخانه که نیاز به توجه خاصی دارند را روشنایی می بخشد. علاوه بر این بهتر است این نوع نور بیشتر در قسمتهایی که ممکن نور طبیعی به خوبی به آن قسمت ها نتابد و روشنایی کافی نباشد استفاده شود.

 

نور مناسب در ساعات مختلف روز

نور در روز 

اگر رستوران شما در ساعات اولیه روز خدمات ارائه می دهد و تمرکز آن بر روی صبحانه و ناهار است باید توجه ویژه ای به نورپردازی آن داشته باشید به گونه ای که نورها در دکوراسیون داخلی شما تداعی کننده نور روز باشند. علاوه بر استفاده مناسب از نور طبیعی که از طریق پنجره ها ، تراس و یا سقف متحرک تامین می شود، در طراحی نورپردازی داخلی نیز بهتر است از رنگ ها سفید و زرد استفاده شود. این نوع نورپردازی در ساعات اولیه روز حس نور طبیعی بیرون را به دکوراسیون داخلی می آورد و دعوت کنندگی بیشتری برای مشتریان دارد.

 

نور در بعداز ظهر 

همانطور که نور طبیعی هر چه به سمت غروب می رود تغییر شدت و رنگ می دهد، نورپردازی داخلی نیز باید این قابلیت را داشته باشد تا تغییر تناژ رنگی و شدت نور در آن محسوس باشد و هرچه به سمت پایان روز می رویم بتوان نورهای محیط را کم کرد. برای این کار از دیمر ( کنترل کننده مقدار نور ) استفاده کنید.

 


نور در شب 

در پایان روز شاید بد نباشد که محیط را کمی تاریک تر کنیم تا القاگر حس آرامش در مشتریان باشد و جوی دلپذیر حکمفرما شود. برای این کار بهتر است به سراغ نورهای متمرکز بروید. اگر رستوران شما ساعات بیشتری از فعالیت خود را به پذیرایی در شب اختصاص می دهد نورپردازی خود را ترکیبی از نور محیطی و متمرکز انتخاب کنید تا این نورها فقط بخشی از دکوراسیون داخلی را روشن کنند. بدین شکل جوی آرام ، کمی مرموز و دلنشین خواهید داشت.

 


انواع روشنایی 

طراحی نور برای رستوران و کافه شاید از مهم ترین نوع نورپردازی باشد. برای نورپردازی رستوران به انواع مختلفی از نورها نیاز دارید تا همانطور که گفته شد بتوانید طیف گسترده ای از نورها را بنا به کارایی و جو رستوران و ساعات فعالیت آن داشته باشید.


نورهای آویز سقفی 

این نورها معمولا طراحی مینیمال دارند و با یک سیم از سقف آویزان می شوند. سیم های این روشنایی به صورت تک سیم و یا زنجیر هستند. این نورها این قابلیت را دارند که هم به عنوان نور محیطی و هم نور متمرکز استفاده شوند. بدین صورت که اگر تعداد آن ها بالا باشد نور محیطی و اگر به صورت تکی کار شوند نور متمرکز خواهند بود.

 


لوستر 

لوسترها از انواع لاکچری نورپردازی و روشنایی هستند. معمولا در رستوران های کلاسیک و بزرگ کار می شوند. لوسترها در شاخه های مختلف و با تعداد المپهای متنوع تولید می شوند. سایز لوستر را بنا به متراژ رستوران انتخاب کنید. اندازه لوسترها بسیار متنوع است و در ابعاد کوچک یا بسیار بزرگ تولید می شوند. بسته به اندازه لوستر، می توان آن را به عنوان نور کلی و محیطی و یا نور متمرکز در دکوراسیون داخلی رستوران استفاده کرد.

 


نورهای دیواری 

این نورها از نوع نورهای متمرکز و موضعی هستند که در قسمت هایی در دکوراسیون داخلی که تاکید بیشتری بر آن وجود دارد استفاده می شود. کنار میز مشتریان، قسمت ورودی رستوران و یا قسمت اطالعات و پذیرش رستوران.

 


LED

این نورها امروزه استفاده بیشتری در دکوراسیون داخلی دارند. در قسمت های مختلف دکوراسیون داخلی رستوران با به کارگیری کمی خلاقیت می توانید بهترین استفاده را از این نورها داشته باشید. LEDها بسیار راحت نصب می شوند، کوچک هستند و نور خوبی دارند همچنین در رنگ های مختلفی تولید می شوند که همین موضوع می تواند دست شما را برای طراحی یک دکوراسیون خاص باز بگذارد.

 

نورهای سقفی عمومی

نورهای سقفی با روشنایی بالا مناسب رستوران هایی هستند که محیطی شلوغ و همیشه در دسترس دارند. فودکورت ها از این دست رستوران ها محسوب می شوند که به تعداد زیادی مشتری در ساعات مختلف روز خدمات می دهند و تنوعی از غذاهای مختلف دارند. بنابراین نمی توان برای این محیط نوع به خصوصی از نور را در نظر گرفت و نیاز به یک نور گسترده کلی دارند که فضا را به شکل یکدست روشن کند.

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402