رنگ آمیزی اتاق کودک

1592  تعداد بازدید  |  یکشنبه 9 آبان ماه 1400

رنگ آمیزی اتاق کودک

رنگ در دکوراسیون داخلی از عناصری است که بسیار مهم و تاثیرگذار بر عواطف و احساسات است. هر رنگ دارای ویژگی هایی است که از نظر روان شناختی تاثیر بسزایی بر افراد می گذارد. استفاده از رنگ های مناسب در طراحی دکوراسیون اتاق کودکان می تواند از اولین و مهم ترین قدم ها در دکوراسیون این اتاق باشد. شاید اولین چیزی که به ذهن همه ما می رسد رنگ صورتی برای اتاق دختر و رنگ آبی برای اتاق پسر است. امروزه در دنیای مدرن با دانستن ویژگی های هر رنگ فارق از هر جنسیتی می توان بهترین گزینه را برای طراحی دکوراسیون داخلی انتخاب کرد.



قرمز

قرمز از رنگ های گرم و پر انرژی است و برخی تحقیقات نشان می دهد که این رنگ می تواند ضربان قلب و تعداد تنفس افراد را بالا ببرد. برای هر چه بیشتر شدن انرژی کودکان می توان رنگ قرمز را به عنوان یکی از رنگ های شاخص در فضا به کار برد. البته باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز می تواند در برخی کودکان مخصوصا در سنین پایین تر رفتارهای پرخاشگرانه را تقویت کند. رنگ قرمز بهترین گزینه برای استفاده در قسمت مشخصی از فضاست به گونه ای که در کنار رنگ های سرد دیگر مثل رنگ آبی یا طوسی تعادل را در فضا برقرار کند.



نارنجی 

رنگ نارنجی، رنگی شاد و نشاط بخش است که سطح برقراری ارتباط در کودکان را بالاتر می برد. کودکان در اتاق هایی که از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی آن ها استفاده شده است بیشتر با یکدیگر تعامل می کنند و با اعتماد به نفس بیشتری رفتار می کنند. 

البته مانند هر یک از رنگ های گرم دیگر، استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. مانند رنگ قرمز، رنگ نارنجی هم در صورت استفاده زیاد در اتاقی که کودکان در آن مشغول بازی هستند ممکن است آن ها را آزرده خاطر کند و در نتیجه رفتارهای غیرتعاملی از خود نشان دهند. استفاده از تناژهای مختلف نارنجی در کنار رنگ های دیگری مثل سبز، بنفش ملایم و یا رنگ های کرم می تواند ترکیب بسیار خوبی ایجاد کند.



زرد 

زرد رنگی است که به هر فضایی سرزندگی می بخشد و تداعی کننده نور و گرمای خورشید است. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که اتاق هایی به رنگ زرد فعالیت دارند و یا درس می خوانند، تمرکز بالا و حافظه بهتری دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید اگر فرزند شما به هنگام خواب مقاومت می کند و به راحتی به خواب نمی رود رنگ زرد می تواند این شرایط را تشدید کند. 

رنگهایی مانند رنگ زرد در دکوراسیون داخلی ، که تداعی گر نور روز و روشنایی هستند هیجان را در کودکان بالا می برند و شاید آرام کردن آنها کمی سخت باشد. بهترین راه برای استفاده از رنگ زرد در طراحی داخلی اتاق، ترکیب آن با رنگ هایی همچون آبی ، طوسی و یا سبز است.



صورتی 

اولین چیزی که درباره صورتی به ذهن ما می رسد دخترانه بودن این رنگ است. در دنیای امروز تعریف رنگ ها و نسبت دادن آن به یک جنسیت مشخص تغییر کرده و هر فردی متناسب با سلیقه و روحیات خود می تواند از هر رنگی در دکوراسیون خانه خود بهره ببرد. 

رنگ صورتی آرامش بخش و القاگر حس حمایتگری در کودکان است. با این حال استفاده بیش از انداز از آن در دکوراسیون اتاق کودک ، در طولانی مدت می تواند باعث آزردگی خاطر و یا حتی سردرد کودکان شود. بنابراین بهتر است فقط در قسمت هایی و به صورت ملایم مورد استفاده قرار گیرد.



قهوه ای 

رنگ قهوه ای رنگی کلاسیک است که به کودکان حس ثبات می بخشد. همچنین قهواه ای رنگی است که می تواند به عنوان رنگ پایه استفاده شود و روی آن نقوش مختلفی کار شود. دقت کنید فضا بیش از حد به سمت تیره شدن نرود چرا که ممکن است اتاق کوچکتر به نظر برسد و حس تنگنا به فرزندتان بدهد. همچنین رنگ قهوه ای برای افرادی که دچار ترس از فضای بسته هستند به هیچ وجه رنگ مناسبی نیست. بهتر است از تناژهای ملایم قهوه ای یا بژ برای رنگ کلی استفاده کنید و قهوه ای تیره را فقط در قسمتهایی به عنوان رنگ شاخص در دکوراسیون اتاق به کار ببرید.



سبز 

رنگی ملایم و یادآور طبیعت که آرامش بخش و روح نواز است. بسیاری از مدارس رنگ سبز را برای دیوار کلاسها و بخشی از دکوراسیون داخلی مدرسه استفاده می کنند، چرا که رنگ سبز قدرت فراگیری و قابلیت خواندن را بالاتر می برد. اگر فرزند شما وقت زیادی را برای انجام تکالیف خود در اتاقش سپری می کند ، رنگ سبز بهترین گزینه برای دکوراسیون اتاقش است.

این نکته را در نظر بگیرید که مانند هر رنگ سرد دیگری سبز هم هر چه به سمت تیره تر شدن برود، فضای اتاق دلگیرتر می شود. در حالی که سبز نعنایی یا سبز سدری روشن می تواند سطح اضطراب را کاهش دهد.



آبی 

وقتی صحبت از طراحی اتاق پسران می شود اولین گزینه برای طراحی دکوراسیون ، رنگ آبی است. همانطور که گفته شد رنگ ها نمی توانند مختص جنسیتی خاص باشند و بنا به فضا و سلیقه افراد انتخاب می شوند. از آن جایی که رنگ آبی سرد و آرامش بخش است ، توصیه می شود از این رنگ در دکوراسیون اتاق کودکانی که مستعد رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه هستند استفاده شود. آبی ضربان قلب را آهسته تر می کند . فشار خون را پایین می آورد و موجب تنظیم تنفس افراد به هنگام اضطراب می گردد. 

با این حال از این رنگ بیش از حد استفاده نکنید و کل دکوراسیون خود را با آبی طراحی نکنید، چرا که در طولانی مدت باعث افسردگی می شود. رنگ آبی را با استفاده از رنگ زرد و یا رنگ قرمز در قسمت هایی از اتاق مانند پرده ها،روکش تخت و یا آیتم های دکوری تعدیل کنید.



بنفش 

بنفش بعد از صورتی دومین رنگی است که بیشتر برای اتاق دختران پیشنهاد می شود. بنفش می تواند رنگی الهام بخش برای کودکان باشد و قدرت درک و همذات پنداری را در کودکان تقویت کنید. اضافه کردن رنگ بنفش به دکوراسیون اتاق می تواند هیجان بالای فرزند شما را تعدیل کند و به آن ها فرصتی برای اندیشیدن و کنترل عواطفشان می دهد. رنگ بنفش به عنوان رنگ غالب و اصلی می تواند باعث ایجاد سستی در کودکان شود. بهترین رنگ ها برای استفاده در کنار رنگ بنفش نارنجی، تناژ تیره تری از بنفش ، سبز روشن و صورتی پررنگ است.



طوسی 

رنگ طوسی شاید انتخاب کمی ریسکی باشد. اگر رنگ طوسی را به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون اتاق خواب به کار ببرید تداعی گر حس تنهایی خواهد بود. بهتر است به صورت محدود و فقط در قسمت هایی از اتاق به کار برود. رنگ زرد یکی از بهترین رنگ ها برای قرارگیری در کنار رنگ طوسی است. همچنین رنگ های فیروزه ای و ارغوانی از دیگر رنگ هایی هستند که در کنار رنگ طوسی ترکیب فوق العاده ای ایجاد می کنند. در کل رنگ طوسی به دلیل خنثی بودن با تمای رنگ های گرم به خوبی ترکیب می شود و دکوراسیون جذابی را بوجود می آورد.

پارتیشن اداری پارامتریک

پارتیشن اداری پارامتریک

یکشنبه 3 دی ماه 1402
مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

مقاوم ترین نوع پارتیشن اداری

سه شنبه 21 آذر ماه 1402